Używanie przestarzałego oprogramowania do zarządzania treścią niesie za sobą poważne ryzyko. Brak aktualizacji systemu prowadzi do obniżenia poziomu bezpieczeństwa oraz wydajności, co negatywnie wpływa na doświadczenia użytkowników. Można jednak skutecznie uniknąć tych problemów, decydując się na wdrożenie najnowszej wersji systemu CMS (ang. Content Management System). Dzięki takiemu podejściu nie tylko zabezpieczymy sklep przed zagrożeniami, ale także zapewnimy mu odpowiednią wydajność oraz zgodność z obowiązującymi standardami.
Wprowadzenie na rynek wersji 8 PrestaShop odbiło się w branży głośnym echem. Niemniej jednak trudno pominąć fakt istnienia wcześniejszej iteracji oprogramowania – PrestaShop 1.7. W tej sytuacji pojawia się pytanie: czy warto zaktualizować system do najnowszej wersji, czy też skupić się na jednym poziomie wyżej?
W wielu przypadkach przejście na PrestaShop 1.7 z wersji 1.6 lub starszej będzie zupełnie wystarczające. Starsze linie oprogramowania powstały bowiem stosunkowo dawno i mimo pewnych zmian i modyfikacji, nie spełniają już oczekiwań użytkowników i właścicieli sklepów internetowych. Co więcej, wersja 1.6 nie otrzymuje wsparcia od PrestaShop od czerwca 2019 roku, przez co sprawne zarządzanie witryną staje się coraz trudniejsze.
Najprostszym rozwiązaniem jest aktualizacja systemu do PrestaShop 1.7. To dobry wybór, gdy sklep online:
Jeśli celem jest pozbycie się wyżej wymienionych problemów, przejście na PrestaShop 1.7 będzie zupełnie wystarczające. Dlaczego jednak nie przenieść systemu do wersji 8 od razu? Z uwagi na obecność w liniach 1.7 i 8 zupełnie innego frameworku niż w starszych wersjach, aktualizacja wiąże się z postawieniem sklepu internetowego od nowa. Przejście z wersji 1.7 na 8 przebiegnie natomiast znacznie szybciej i sprawniej. Co więcej, z uwagi na dłuższą obecność systemu na rynku, korzystając z PrestaShop 1.7, możemy liczyć na wsparcie wielu specjalistów, którzy w razie jakichkolwiek problemów, udzielą niezbędnych wskazówek. Warto też wspomnieć, że wersja 1.7 jest kompatybilna z wieloma starszymi wtyczkami, które można było poznać, korzystając z starszych wariantów oprogramowania.
Dlaczego z kolei warto zastanowić się nad przejściem na PrestaShop 8. Mimo że najnowsza wersja systemu nie przynosi drastycznych zmian w strukturze, oferuje kilka nowych aspektów technicznych, które przyczynią się do usprawnienia działania e-commerce. Są to:
Ze względu na tak różnorodną specyfikę obu wersji, wybór nie jest oczywisty. Przechodząc na PrestaShop 1.7, zachowamy kompatybilność z popularnymi wtyczkami i zwiększymy wydajność systemu. Wybierając wersję 8, otrzymamy bardziej rozwinięty technologicznie silnik. Niezależnie jednak od podjętej decyzji, zmiana oprogramowania jest konieczna, gdyż sklep w wersji 1.6 nie posiada standardowych funkcjonalności.
Za przejściem na nową wersję PrestaShop przemawiają przede wszystkim wady starszych systemów. Oparte na nich sklepy internetowe są mniej wydajne, przez co tracą autorytet w oczach potencjalnych klientów. Z jakimi problemami mierzą się użytkownicy wersji 1.6 i starszych?
Motyw PrestaShop 1.6 jest skomplikowany i zawiera cały framework Bootstrap. Pliki stylów CSS i pliki skryptów JS są przez to cięższe i mają negatywny wpływ na funkcjonowanie innych modułów.
Warto też zaznaczyć, że wersja 1.6 nie jest wyposażona w rozwiązania wspierające zarządzanie linkami w stopce strony. Brakuje także opcji dodawania treści w dowolnym miejscu w szablonie, która to jest obecna w PrestaShop 1.7 dzięki modułowi Niestandardowe bloki tekstowe.
PrestaShop 1.6 posiada znacznie mniej przyjazny interfejs niż nowsze wersje. Problematyczne jest także skomplikowane menu administracyjne, które zawiera około 70 linków, podczas gdy wersja 1.7 ma ich tylko około 50.
Wersja 1.6 ma ponadto trudność z wyświetlaniem tłumaczeń i dodawaniem nowych pól wyszukiwania. Wersje 1.7 i 8 nie generują takich problemów, dzięki czemu wyszukiwanie terminów do przetłumaczenia jest o wiele łatwiejsze.
Starsze wersje PrestaShop nie uwzględniają współczesnych standardów tworzenia produktów. Zbyt duża ilość zakładek, konieczność zmiany widoku podczas modyfikowania parametrów oraz brak usprawnień z zakresu zarządzania stronami produktowymi z zaplecza to przykładowe problemy wersji 1.6 i starszych, które zostały naprawione w kolejnych wariantach.
Wersja 1.6 nie ma funkcji konwersji grafik do formatu webp, przez co obrazy ładują się wolno, a sklepy bazujące na dużej ilości grafik mają problemy z szybkim wczytywaniem zawartości. PrestaShop 1.7 i 8 wyróżniają się wyższą wydajnością ładowania podstron sklepu za sprawą nowej struktury szablonów.
W nowych wersjach oprogramowania naprawiono luki w zabezpieczeniach poprzez dodanie możliwości zarządzania polityką haseł użytkowników oraz monitorowania historii logowań z poziomu panelu administratora.
Biorąc pod uwagę wady starszych wersji oprogramowania i brak wsparcia, aktualizacja PrestaShop wkrótce będzie koniecznością. Jak ją przeprowadzić? Istnieje kilka możliwości:
Samodzielne przejście na nową wersję PrestaShop jest jednak dość ryzykowne, dlatego warto rozważyć automatyczną migrację danych i produktów przeprowadzoną ze wsparciem specjalistów. Dzięki ich pomocy aktualizacja przebiegnie sprawnie, szybko i bezpiecznie, a sklep zyska nowe możliwości.